Glukóza, fruktóza

Náročné tréninky kladou na tělo zvýšené nároky. Je jedno, jaký druh zátěže sportovec absolvuje – vždy bude potřebovat dostatek energie. A základním zdrojem energie jsou sacharidy. Podívejme se na dvě základní a nejrychleji vstřebatelné formy sacharidů – glukózu a fruktózu.

Glukóza a fruktóza jsou monosacharidy, tedy nejjednodušší druh sacharidů, jenž nelze dále dělit. Obecně se dělí podle původu. Fruktóza je ovocný cukr, glukóza hroznový. V dnešní době se však většina cukrů vyrábí ve velkém z jiných surovin. Fruktóza se získává z cukrové třtiny nebo kukuřice, glukóza z rostlinných škrobů, zejména z brambor.

Oba tyto monosacharidy mají své specifické vlastnosti, jichž se ve sportovní výživě využívá. V nápojích pro sportovce je často najdeme v rovnocenném množství. Přestože se může zdát, že mezi oběma cukry není výrazný rozdíl, tělo na každý z nich reaguje jinak.

Fruktóza

Hlavním znakem fruktózy je, že nestimuluje přirozené uvolnění inzulinu po požití. To je výhodou i nevýhodou.

Tento sladký a rychlý zdroj energie je o polovinu levnější než glukóza. Proto ho najdeme v mnoha běžných potravinách. Může mít negativní vliv na zdraví.

Časopis Journal of Clinical publikoval výsledky studie, během níž bylo vybraným účastníkům po dobu 10 týdnů třikrát denně podáváno shodné množství buď glukózy, nebo fruktózy. Obě skupiny přibrali stejně, ale ta užívající fruktózu zaznamenala zvýšení množství vnitřního tuku okolo orgánů a hladiny špatného cholesterolu.

Ovocný cukr blokuje negativní zpětnou vazbu, prostřednictvím které mozek dává najevo, že tělo má již dost energie. Fruktózy se tak lze rychle „přejíst“. Tento cukr se ve větším množství špatně tráví a způsobuje žaludeční potíže.

Fruktóza je naprosto nevhodná při suplementaci kreatinem. Bez inzulinu se kreatin „nezatlačí“ do svalů. Při metabolizaci fruktózy se navíc spotřebovává ATP a mění se na odpadní látky.

Z těchto důvodů se doporučuje fruktóze vyhýbat (pokud se nevyužívá efektu nevylučování inzulinu) a dávat přednost rychleji vstřebatelné glukóze.

Glukóza

Tzv. hroznový nebo krevní cukr je nejrychlejší a nejzákladnější zdroj energie vůbec. Glukóza je trvale přítomna v krvi. Mozek a červené krvinky bez ní nemohou fungovat, jiný zdroj energie nemají.

Glukózu lze koupit buď jako klasickou D-glukózu (bílý krystalický prášek), nebo v podobě levnějšího maltodextrinu. V tomto případě se jedná o oligosacharid složený z pěti molekul glukózy, jenž uvolňuje energii plynuleji a je proto mezi sportovci oblíbený a hojně používaný.

Dávkování s mírou

Cukry představují nepostradatelný zdroj energie a umožní mnohem větší tréninkové dávky. Po doplnění energetických zásob se však zbylé jednoduché cukry snadno ukládají jako tuky. K užívání monosacharidů je tedy třeba přistupovat s rozumem.