Kofein

Kofein funguje tím způsobem, že blokuje enzym, který za normálních okolností odbourává adrenalin a nonadrenalin. Vyplavení adrenalinu a nonadrenalinu do krve je běžně záležitosti desítek vteřin. V normální situaci se nadbytečné množství těchto stresových hormonů okamžitě deaktivuje, tak aby nemohlo dojit k "předávkování" organizmu z nadprodukce.

Proto kofein funguje tak, jak již jistě hodně z vás zaregistrovalo, v klidu nepovzbudí vůbec, ale při nervech nebo fyzické činnosti hodně. Účinek kofeinu proto závisí nejen na jeho podané dávce, ale i na to za jakých okolností je podán.
 
Citlivost na kofein je různá, někdo reaguje na jeden šálek (150mg), někdo je velmi citlivý již na 20mg a někdo zase musí přijmout i 400mg, aby vůbec něco zaregistroval. Účinky se projevují 6-14 hodin. Na kofein vzniká docela rychle tolerance, neboli člověk si na něj zvykne a přestává zabírat.

Smrtelná dávka kofeinu je při orálním užití 150mg/kg, to je pro 100kg těžkou osobu 15g, přepočítáno na kávu je to 25litrů. Nejvyšší dávka, kterou člověk přežil byla 24 gramů. Nejnižší, kterou nepřežil je 3.2 gramy, ovšem nitrožilně. Za rozumné denní množství se považuje cca 300mg kofeinu, což jsou asi tři šálky kávy.

Kofein stimuluje centrální nervový systém, zrychluje tep, zvyšuje kyselost žaludku a působí jako diuretikum. Kofein rozšiřuje tepny, proto pomáhá lidem postižených astmatem.

Tím, že kofein stresuje tělo působením na jeho nervový systém dochází k odbourávání tuků i v "klidovém" stavu. Bohužel na kofein vzniká tolerance, takže nelze za tímto účelem používat dlouhodobě.

Jako jednorázový stimulátor před výkonem je však vhodný. Kofein totiž zvyšuje i sílu při tréninku, vynikající je v kombinaci s dalšími povzbuzovači (Lcarnitin, guarana, efedrin), protože funguje jako vynikající startér. Je však třeba šetřit používáním kofeinů, aby jste si na něj nezvykli, potom už by nezabíral. Zkušenosti prokazuji nejlepší reakci na kofein při použití dva až třikrát týdně. Oblíbenou formou (kromě pití kávy) je používání tablet s kofeinem, zde je třeba dávat pozor na předávkování. Negativní projevy jsou bolest žaludku (překyselení), infarkt a problémy s ledvinami (jedna se o diuretikum). Navíc velké množství kofeinu může mít tzv. útlumový efekt.

Kofein zabírá velmi rychle, ale jeho účinky také docela rychle vyprchají, proto se pro povzbuzení na delší dobu uplatňuje spíše guarana nebo kombinace guarany a kofeinu.

Dávkování: 10min. před tréninkem 200mg

Šikovná je kombinace s 2g Lcarnitinu.
 
POZOR! kofein se nesmí kombinovat s creatinem! Berete-li tedy creatin nesmíte pít kávu, čaj a další nápoje obsahující coffein!
 
Obsah kofeinu v 100ml: 
Káva 60mg  
Čaj 25mg  
Ledový čaj 15mg  
Kakao 2mg  
Mléčná čokoláda 15mg  
Hořká čokoláda 65mg  
Coca cola 15mg  
 
Čistý kofein je bílý hebký prášek, nebo lesklé jehličky, hořké chuti.
 
Kofein oddaluje únavu, zlepšuje koncentraci, povzbuzuje oběhový i respirační systém, je to stimulant. Kofein má silnější centrální stimulační účinek než ostatní methylxanthiny.
 

Purinový derivát kofein je obsažen v kávě (Coffea arabica), v čaji (Camellia thea), v kakau (Theobroma cocao), v kole (Cola acuminata), v maté (Ilex paragueyensis) a v guaraně (Paullinia cupana). 

Zajímavosti 

  • Čaj obsahuje Tein, jednáse však pouze o jiný název pro koffein ! Navic čaj obashuje další alkaloidy Theofylin a Theobromin, tyto uvolňují jemné svalstvo. 
  • Kofein nepomáhá vystřízlivět! 
  • Přijem koffeinů v rozumných mezích (max 300mg denně) během těhotenství nemá žádný vliv na plod. Potvrdilo se to v několika studiích a pozorováních tisíce tějhotných žen. 
  • Žádné studie noptvrdily souvislost s neplodností ani s dobou, po kterou se ženám nedařilo otěhotnět. 
  • Nepotvrdily se ani názory, že zvýšený příjem kofeinu zvyšuje pravděpodobnost nádoru prsu nebo jiné formy rakoviny. 
  • Žádná studie nepotvrdila souvislost mezi konzumací kofeinu a nemocemi srdce. 
  • Citlivost dětí na kofein se neliší od citlivosti dospělých. Je na rodičích aby zvážili, co je to rozumná dávka. 

Rizika 

  • Kofein vytlačuje z těla vápnik, proto každý kdo za den vypije dvě kávy, by měl vápnik doplňovat. 
  • Kofein snižuje účinek některých léků proti epilepsii ! 
  • Kofein prochází do mateřského mléka. V době kojení se doporučuje maximálně 300mg kofeinu denně (2-3 šálky kávy). 
  • Při prudkém omezení počtu káv denně se mohou objevit abstinenční příznaky: Bolesti hlavy, ospalost, vyčerpanost, nervozita. Proto se doporučuje snížovat množství vypitých káv o půl šálku denně.